Udang Oh Udang!

Siapa tak tahu udang itu apa? <—solan stupit!

Ceritanya camni..kalau saya makan di luar,selain rumah sendiri,kalau tengok lauk udang mesti nak makan je.

Tapi tengok jugalah udang tu camne,kalau nampak masih fresh,aku ambil ja buat lauk nasi. Kalau nampak mata,ekor dah hitam aku tau da udang tu dah lama & tak fresh aku memang sory la nak makan..

The fact is, kalau balik RUMAH di Kampung Sabena, kampung halaman aku langsung tak terniat nak makan udang.. sedangkan udang ada ja kat dalam peti ais, sebab kerja famili aku beli udang dari penduduk kampung untuk dijual balik di pasar..lagipun ayahku memang kerja tangkap ikan/udang pun..

Udang Galah

Cerita bab udang ni,udang paling best ialah Udang Galah Sepit Biru..yang bestnya Sepit Biru nya itu..kalau dibakar sedap gila..

Satu lagi yang aku suka ialah Udang Bakar, dibakar menggunakan dapur kayu..bagi aku lagi sedap berbanding dibakar atas api gas..tapi jarang nak tengok dapur kayu lagi zaman sekarang..kecuali dulu-dulu di rumah Atuk & Nenek 🙂

Ok saja dulu pasal udang..

KHA: Udang semakin berkurang dah sekarang di kampung, harga semakin mahal dan semakin pupus..huhu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *